Bolga...deel 2

14 februari 2008 - Bolgatanga, Ghana

Daar ben ik weer na de relatief lange 'radiostilte' ... De stroom heeft er zo'n 4 dagen in Bolga en omstreken uitgelegen, dus tja.... Plus....jaaaaaa... ik ben (eindelijk) met een project begonnen!!!

Dus nu Bolga.......the story continues ;-)

Ik zal proberen om in het onderstaande verhaal jullie een beter idee te geven van Bolgatanga, het stadje waar het Meet Africa office 'gestationeerd' is. Hoewel dit wrs moeilijk wordt, aangezien het met niets in Europa te vergelijken is.....

Ikzelf woon trouwens in het dorpje 'Zarongo" net buiten Bolga.

Bolga is een groeiend stadje met ondertussen rond de 60-70.000 (officiele cijfers, dus wrs zijn het er een stuk meer) bewoners, verdeeld over een redelijk uitgestrekt gebied, dus het lijkt niet echt super groot/dichtbevolkt. Het 'centrum' vd stad bestaat uit een 2-tal verharde hoofdwegen met wat 3-4 verharde zijstraatjes. Op de hoofdwegen is het altijd een drukte van jewelste; zowel qua verkeer, qua mensen als dieren.... Het verkeer is vrij chaotisch; veel (oude) vrachtwagens, taxies (ontelbare), motorrijders, zowel dure 4 wheeldtives (er rijdt zelfs 1 dikke vette Hummer door Bolga) alsook afgedankte Europese auto's, en ook ezels en wagens, fietsers, voetgangers, overstekende geiten, koeien en varkens, 10-tallen naar schoolgaande kinderen in uniform...enz.  Druk dus..... Er zijn niet echt verkeersregels (of als ze er wel zijn, dan houdt niemand zich eraan), geen verkeerslichten (die werken in ieder geval), op 1 kruising staat af en toe wel een verkeersagent wat verkeer te regelen. De straten zelf zijn dus wel verhard, maar verder is het alleen maar zand en grond, dus geen stoep of iets dergelijks.  Qua bouw staat er alleen maar 'laagbouw', hooguit 2 verdiepingen. En deze zijn gebouwd uit of steen, of leem of hout. De 'gebouwen' zien er vervallen uit en zijn allemaal erg klein (op de bankgebouwen en tankstations na, deze zijn mooi en groot). Langs de weg zijn veel 'kraampjes'/stalletjes of vrouwtjes die op lage krukjes zitten, en hun waar proberen te verkopen, varierend van: tomaten, water, kleren, gevlochten manden, geiten, telefoonkaarten, gefrituurde yam enz....  Verder zijn er ook 'hutjes' waar mensen hun diensten aanbieden, zoals schoenmaker, klerenmaker, fietsenmaker enz.... Ook komen er constant mensen langsgelopen die dingen verkopen.  Af en toe komt er iemand langs gefietst met 4 kippen vastgebonden aan zijn stuur, 1 geit om zijn nek en 1 op zijn bagagedrager gebonden..... Een apart gezicht moet ik zeggen...   Vrouwen lopen met grote zware dingen op het hoofd en babies achter op hun rug in een doek gebonden... En in de 'vaste gebouwen wordt ook vanalles verkocht; het zijn allemaal kleine winkeltjes van misschien 2 bij 2 meter, waar men bv; emmers of schoonmaakspulltejes, of etenswaar os meubeltjes of banden verkoopt....  Op iedere 'hoek' zitten groepjes mannen en zijn ofwel bezig met: eten, een spelletje aan spelen, aan het bidden of aan het niksen....

Kortom; een aparte, leuke drukte....

Er is 1 'grote' supermarkt in Bolga... Toen ik vroeg waar ik deze kon vinden, bleek dat ik er al dagelijks kwam, maar dat ik niet doorhad dat dit DE 'GROTE' supermarkt was:-)   (aangezien hij ongeveer zo groot is als een kleine woonkamer (zo'n 3 bij 4 meter)) Dit is ook de enige plek waar je 'westerse' en luxere spullen kunt kopen, zoals snoep, zeep, ijs, blikgroenten, zelfs kaas! enz, die natuurlijk relatief duur zijn. Je kunt er ook spullen uit de koeling of zelfs vriezer kopen, maar daar moet je erg voorzichtig mee zijn, omdat in de hele stad regelmatig de stroom voor langere of kortere periodes uitvalt en de koeling en vriezers dus dan ook niet meer werken..... Dit is, zoals ik al boven schreef ook de afgelopen 4 dagen het geval geweest. Heel Bolga en omstreken zat van 'sochtend tot 's avonds zonder stroom..... Zo rond een uur of 19;00-20;00 komt het gelukkig meestal wel terug, zodat je niet de hele avond in het pikkedonker zit....... Eten koken als het stikdonker is, is best lastig namelijk ;-)

Cola is verkrijgbaar (helaas geen 'light-versie), en wordt nog verkocht in de ouderwetse glazen halsflesjes...

Van het woord 'recyclen' hebben ze hier geloof ik nog nooit gehoord en afval wordt werkelijk gewoon overal gedumpt. Het ziet er dan ook altijd erg rommelig en vies uit (om het woord 'zwijnestal' maar niet te gebuiken). Overal vliegen zwarte plastic zakjes(die je bij alles wat je koopt krijgt) en waterzakjes rond.

OP straat zie je kinderen spelen, die zich nog kunnen amuseren met een oude fietsband of een stokje en een leeg theedoosje... Een mooi gezicht....

Zoals ik al eerder schreef, zijn de Ghanezen echt super vriendelijk en behulpzaam! Zo was ik laatst aant klooien om een 'tray' met eieren stevig maar toch voorzichtig op mijn bagagedrager vastgebonden te krijgen (om deze ongebroken thuis te krijgen, wat al weer een hele uitdaging op zich is met de vele kuilen, gaten en hoebels in de wegen;-)) Na 10 minuten 'hannussen' stopte een Ghanees (uit zichzelf) om de arme 'solemia" (blanke) maar even te komen helpen.... Hij had het natuurlijk in 15 sec.gepiept ;-)

Ook is het hier in Ghana echt hartstikke veilig en zul je agressie en criminaliteit echt nauwelijks tot niet tegenkomen (muv Accra). Je kunt je fiets met een gerust hart onafgesloten laten staat en er zeker van zijn dat ie er nog staat als je terug komt..... Moet je in Nederland niet proberen....  Je kunt in principe ook 's avonds laat gewoon rustig over straat lopen, ware het niet dat er hier geen straatverlichting is en de kans dat je door een verkeersongeluk het loodje legt groter is dan door malarie te overlijden (waar de meeste toeristen zo bang voor zijn). En ook is het veilig (ECHT waar, pap, dus 'no worries;-) ) om met een onbekende op de scooter ofzo mee te liften en je te laten af zetten op je plaats van bestemming.....  is hier heel normaal (zou ik in Nederland of welk ander land dan ook, echt niet in mijn hoofd halen..)!

Nou, dat is een beetje een beschrijving van Bolga en 'the way of life' hier..... Hoop dat het een beetje overkomt;-) ??

Zoals ik ook boven al schreef, ben ik sinds gister eindelijk met een project begonnen... En het zou Afrika niet zijn als het anders is gelopen dan de plannning was, want..... ben nu grotendeels met een ander project bezig dan de bedoeling was....  Aangezien het blijkt dat het Pro-poor Toerisme project wat ik eigelijk voornamelijk zou gaan doen, heel lastig is om zonder Ibrahim (van Meet Africa), een 'local'  te doen en hij het altijd erg druk heeft met 1000 en 1 zaken,  hebben we afgesproken dat ik in de ochtend uren van 8;00 tot 12;30 op di, woe en do. op een school, nou ja een klasje, ga helpen met verstandelijk gehandicapten. En 's middags  kijk ik dan of ik Ibrahim kan helpen met het Toerisme project....

Ik kon zelf aangegeven welk ander project ik nog wilde doen en heb gezegd dat aangezien ik thuis ook met verstandelijk gehandicapten werk, het me leuk en interessant leek om te zien hoe het hier in zijn werk gaat. Dus zo gezegd, zo gedaan (nou ja...dit 'spreekwoord', moet volgens mij hier nog 'uitgevonden' worden ;-) ), maar ben gister dan toch eindelijk begonnen. En bevalt prima. In de volgende Blog zal ik hier meer over vertellen.

En morgen ga ik met 3 andere vrijwilligers een 3 daags-uitstapje maken naar een "hippo-sanctuary' (oftewel nijlpaarden kijken), daar heb ik ook al echt zin in. Dus daarover wrs ook de volgende keer meer over....

Nou, ik ga er weer vandoor. Ben nog steeds erg blij met alle reacties die jullie op de site plaatsen!!! Echt leuk om zoveel " medelez(v)en vanuit Nederland te krijgen....SUPER!!! Dus 'keep it up';-)

Dooeiiiiii.....

Dikke X Clau

1. Esje:
    Heyyy hoiiii Solemia!
    Leuk om weer bijgepraat te worden, was me net aan het afvragen wanneer de stroom het weer zou doen daar. Maf he om te zien hoe anders mensen kunnen leven daar.
    De volgende keer willen we wel een foto van Clau op de fiets (die kippen en geiten hoeven er dan niet persé bij). Alvast heel veel plezier bij de hippo's enne.... a big hug for Valentine!!!! ;)
    Kus Esje
  2. Gabrielle, Sabrina Karin en Reineke:
    Hey Claudia!

Hier een berichtje van Gabrielle, Karin, Reineke en Sabrina.
    Wat heb je al veel verhalen op je site staan! Helaas hebben we nu even geen tijd om alles te lezen, maar dat gaan we zeker nog doen! Want wij zijn natuurlijk hard aan de arbeid! ;) We zijn hardstikke jaloers op jou als we zo die foto's zien!
    Geniet er maar lekker van! We volgen je via je site.

Groetjes Gabrielle, Karin, Sabrina en Reineke :)
  3. alex:
    Hey Claudia,

Eindelijk zelf even de tijd gehad....eeuuuhhh....genomen, om je blog te lezen. Klinkt heerlijk anders dan de gesjeesde materialistische wereld waar wij inleven. Moet zowel een cultuurshock als een verademing zijn :-)

Carnaval overleefd, maar het weekend erna in de lappenmand gelegen met griep. Nu weer up and running. Ik ga verder met mn studie opdracht. Snuif lekker de cultuur op, enjoy and stay healthy! Greetz Alex
  4. Miguel:
    He Claudia!
    Tjonge jonge, wat een verhaal haha. Je begint daarzo je draai te vinden, denk ik zo....en je hebt eindelijk je project. Doe de groeten aan de nijlpaarden en have fun!!
    Cheers Miguel
  5. natje:
    16 februari 2008
    Haiii pruimpje, al dat dierenleed, bah ik vind het maar zielig. Gelukkig dat jij je er niet veel van aantrekt. Waar blijven de foto's van de tijgers, olifanten en de nijlpaarden hihihi. Is er ook ander dierlijk schoon dan kippen, geiten en salamanders? Maak eens een paar foto's van de lokale markt en bevolking, vind ik interessant om te zien! Nou dit waren weer mijn eisen voor deze week :-) Veel succes met je project clautje dikke knuf
  6. kleine Nat:
    19 februari 2008
    Hey meissie,

Boh zeg wat een stories! Geweldig!!
    Gelukkig ben je nu met een project begonnen!! Hoop ook dat je het leuk vind..??? Ik kijk dus al uit naar je volgende blog, dat snap je natuurlijk wel ;-)
    Ik ben echt blij dat je het daar zo naar de zin hebt, en hoop dat dat ook de hele tijd nog zo zal blijven!!
    Ik vind die foto van jouw kamergenootje wel erg schattig... Kun je hem oftwel haar (kijk ns :-D hahahaha) niet voor me meenemen... ;-) ??

Lieverd, tot gauw,
    xxx Natje
  7. Geert-jan & Vera:
    20 februari 2008
    Hallo Claudia,
    Na vele verzoeken heb ik samen met Geert-jan je site bekeken!

G-J zegt: we missen je heel veel kindje!
    Hoe is 't daar? Alles Gut?
    Mis je ons ook heel erg??

V:Super om je verhalen te lezen, wat een avontuur! We blijven je hier in de gaten houden!
    Heel veel plezier nog!

Groetjes Vera & Geert-jan

p.s Ook de groetjes van Els en Anke!

We houden hier je site in de gaten!
  8. Daniela:
    20 februari 2008
    Hee claudia,

Heb net je al je berichten doorgespit.... boh heb jij een super tijd daar...ongelofelijk dat er nog plekjes op deze aardbol zijn waar het leven nog op zo'n manier geleefd wordt, dat je je er veilig kunt voelen, op welk tijdstip van de dag ook!! geweldig, heb er geen woorden voor. Verheug me al op je volgende verhalen... en misschien dan foto's van een paar wilde dieren :-D

Heel veel plezier verder....

Dikke kus Daniela
  9. Esje:
    22 februari 2008
    Hey mupke,

Waar blijven de nieuwe story's?? Wordt weer langzaam tijd :). We zijn benieuwd wat je allemaal weer hebt uitgespookt en hoe het bij de nijlpaarden was.
    Afgelopen dinsdag hebben we weer eens ge-DH'd en komende dinsdag begint DH weer echt.

Hele dikke knuff van mij x
  10. natje:
    24 februari 2008
    Jaaaa dinsdag begint DH inderdaad weer dus dat wordt weer smullen. Heb je je trouwens al een mooie sarong laten maken of wat draag je daar nu eigenlijk? Kom maar op met je verhalen over je project, we zijn ongeduldig! tot gauw xxx
  11. Esje:
    24 februari 2008
    Joehoe,
    Misschien een hele gekke vraag en niet gaan lachen nu: Een collega van mij spaart vingerhoedjes... nee je zou niet lachen... Ze heeft er al honderden , maar natuurlijk nog geen uit Ghana. (Goh hoe kan dan nou...??) Ik durf het bijna niet te vragen, maar als je er onverhoopt eentje zou tegenkomen... zou je die dan voor haar (uiteraard tegen betaling) willen meenemen?? Oooohh dit is ècht erg hè..whahahahaha
    xx
  12. Miguel:
    25 februari 2008
    Es, ja dat is echt erg...
    Kben ook errug benieuwd naar de nieuwe belevenissen van je Claudia!! Of staan de neushoorns op de internetkabel, zodat je niet geen verhalen meer kunt schrijven???? haaahahaha.
    Ik zie ut wel.
    Cheers en good luck, Miguel