'Small, small'

9 maart 2008 - Bolgatanga, Ghana

Hallo lieve lezertjes,

Dit keer even een korte, korte (of 'small-small' zoals ze hier zeggen) samenvatting van wat ik de afgelopen 2 weken allemaal heb gedaan.

Ik ben natuurlijk nog met de projecten bezig geweest. En de 'meeting' die we vorige keer hadden voorbereid, hebben we eindelijk kunnen houden. Hierin heb ik aan potentiele nieuwe gastgezinnen een kleine 'presentatie' gegeven over het 'Pro-poor tourism project'; wat houdt het in, wie zijn wij en wat willen we, wat zijn de verwachtingen van een gastgezin en de toeristen enz... Het was een geslaagde 'meeting'.

Daarnaast ook nog een paar dagen in het klasje aan de slag geweest. Is atijd leuk, hoewel het lijkt alsof het aantal leraren steeds groter wordt en het aantal kinderen minder....

Vorige week donderdag 28ste, tm de dinsdag erop (de 4de) zijn we met 6 vrijwilligsters naar Mole Nationaal Park geweest.

Dit was echt super!! Het hotel lag boven op een heuvel en vanuit het zwembad (jawel!) had je een schitterend uitzicht op de hele omgeving en mn de waterpoel meteen onder aan de berg, waar iedere dag olifanten komen drinken en badderen!!! Echt schitterend, alsof je zelf middenin een documentaire van Discovery Channel of Animal Planet zit....!!!  We hebben een jeepsafari gedaan en ik nog 2 wandelsafari's onder begeleiding van een gids. We hebben allerlei mooie dieren gezien. Waarvan verschillende soorten apen, oa de baviaan, die zo brutaal is , dat hij zelfs je eten en spullen komt jatten, terwijl je er gewoon naast staat!! Krokodillen hebben we ook gezien en verschillende soorten antilopen. En de olifanten!!! We konden gewoon ontzettend dichtbij komen!! Ik schat zo'n 20-30 meter. Een paar keer hebben we het toen wel even op een rennen moeten zetten, toen het even leek alsof een olifant genoeg van ons had en op ons af wilde stormen. Maar achteraf viel het dan weer mee.

En we hebben natuurlijk heerlijk gerelaxed en geluierd aan het zwembad. Het was een echt vakantiegevoel!

En hoewel dit alles echt geweldig en heerlijk was, was ik ook wel weer blij om terug naar huis (mijn gastgezin) te gaan en even wat andere mensen weer om me heen te hebben.....

2 weken daarvoor waren we trouwens nog naar het Hippo Sanctuary geweest en hebben een 4-tal wilde nijlpaarden kunnen bewonderen vanuit een kano. En hebben we tevens een 'spitting' cobra van dichtbij (niet te dichtbij gelukkig) gezien.... En onder de sterrenhemel op het dak van een 'compound' geslapen.

Ook ben ik nog een keer mee naar de Moskee geweest...Jaaa, echt! Gewoon om eens te kijken hoe dat gaat. Moest natuurlijk wel in gepaste kleding ;-) (foto volgt). Het was erg interessant om eens mee te maken en te zien!

En afgelopen donderdag (6de) was er in Ghana 'Independence day", een nationale feestdag en dat moet natuurlijk gevierd worden. Iedereen heeft dan vrij (en de volgende dag ook) en dan wordt er gemarcheerd, gemarcheerd en nog eens gemarcheerd..!!! De politie, brandweer, alle scholen enz, zijn al weken vantevoren dagelijks bezig met oefenen hiervoor. OP de dag zelf komt iedereen in het park bij elkaar rond 8;00 (als de hitte nog draaglijk is). Dan wordt er gewacht op wat 'hoogheden' en als die er allemaal zijn, wordt er achterelkaar door (zo'n 2,5-3 uur|) gemarcheerd voor de hoogheden.

Oh en niet te vergeten, afgelopen zaterdag zijn we met alle vrijwiligers gaan 'basket-weaven' oftewel manden vlechten. En hoewel dit erg leuk was om te leren en doen........, voor ongeveer 2 uurtjes, is een hele dag hiermee bezig zijn (van 10-17;00:-( geen echte aanrader......

Tja, volgens mij waren dit wel zo de 'hoogtepunten' van de afgelopen 2 weken. Als ik tijd heb, zal ik uitgebreide versie nog tikken en ook de foto's zullen (hopelijk) binnenkort volgen....

Hoe is het verder in ons Nederlandje? Gaat alles zijn gangetje?

Tot de volgende keer maar weer....

Doeggg..

Liefs mij

1. kleine Nat:
    9 maart 2008
    Hey meissie,

Wel sjiek dat je toch al een beetje vakantie hebt gehad daar!! Heb je toch alweer ietsje meer gezien van het land :-D Nu idd nog de foto's en wij zijn weer helemaal tevreden ;-) Hier in dit kikkerlandje is nog steeds alles hetzelfde, af en toe lekker "warm" en weer vaker ijskoud.... lekker 's morgens vroeg krabben... brrrrrrrrr. Dus ben maar blij dat je daar zit en niet hier ;-) Meissie, have more fun!! Hier word je in ieder geval gemist :-(

Liefs kleine Nat
    xxx
  2. Sjaak&Afke:
    11 maart 2008
    Zeg Claudia,
    Het lijkt wel luilekkerland :-). Nee hoor, geniet maar lekker. Hier is het inderdaad nat en koud. Om depri van te worden! Maar van jouw vrolijke berichten word ik dan toch weer blij.
    Groeten,
    Afke
  3. Esje:
    11 maart 2008
    Bula!!
    Nou zo "small small" was je bericht nou ook weer niet. Niet erg hoor, integendeel :)! Super dat we jou nu ook op de foto's zien!!! En cool al die dieren, vooral Pumba.., wat een beest zeg hihi.
    Vandaag is het weer dinsdag, dus we gaan vanavond weer DH-en. Eindelijk is iedereen er weer eens bij vandaag. We zullen aan je denken tijdens het smullen.. :-)
    Knuffeltje Es
  4. Jamie:
    13 maart 2008
    Hee African Woman,
    Good to c u are enjoying yourself. May you find everything what your looking for on you journey. Enne...geen olifanten opeten...\

liefs Jamie
  5. Koko:
    17 maart 2008
    Hey Clautje,
    allereerst moet ik ff zeggen dat je er goed opstaat, ik verwachtte eigenlijk dat je tamelijk onder t stof zou zitten, haha! En je foto's zijn echt geweldig, prachtig al die dieren, maar de rest natuurlijk ook! Heb je wel (n beetje) tijd om ons te missen, maar niet te veel, je moet je natuurlijk wel concentreren daar, maar.... als ik lees hoe t er daar aantoe gaat, hoeft dat concentreren nu ook weer niet, hehe wel verwarrend zo... nee grapje, maar volgens mij krijg je als je weer hier bent n totale cultuurschok.
    Nou, wij zitten hier jaloers mee te lezen en kijken, nu eentje voor jou: komt íe: DH IS HEEEEEEEEEL ERRRRRRRUG SPANNEND!!! hihi
    Liefs en xx Koko
  6. Esje:
    19 maart 2008
    Hey Hoiii,
    Hoe was trouwens de 1e ervaring met het Ghanese nachtleven afgelopen weekend? Heb je die gespierde donkere lichamen van je af kunnen slaan :)?
    Kusje Esje
  7. esther kras:
    19 maart 2008
    En ik maar denken dat je daar hard aan het werk bent;)
    Nee hoor meis, enjoy.... Ik komende dagen alleen thuis, hubbie op skivakantie dus hier lekker meidenhuis.... Hoeveelste ben je eigenlijk weer thuis? xxxx