G'day mate...

10 september 2008 - Darwin, Australië

Jaaa, ik ga nu echt mijn best doen om regelmatiger mijn reisverhalen bij te houden, zodat ze hopelijk niet zo lang meer worden (...na wat klachten van onze vaste lezers;-)).

En een goed begin is het halve werk, dus...bij deze.

Mijn vorige verhaal einigde met de mededeling dat Eline en ik met een camparvannetje van Cairns naar Darwin wilden reizen. Echter, plannen veranderen bij ons dagelijks (soms zelfs per uur;-)) en uiteindelijk hebben we op het laatste moment besloten om niet met een campervan te gaan, maar toch weer gewoon de Greyhound bus te pakken. Dit na de conclusie dat ondanks mijn verlenging, de tijd toch erg krap gaat worden om 'alles' te zien (echt, het is ongelooflijk hoe groot dit land is en hoeveel er te zien is) en er dus prioriteiten gesteld moesten worden; hoeveel tijd we aan welke dingen, wilden besteden. En aangezien je een campervan voor het stuk Cairns-Darwin min.2 weken moet huren en dit gebied niet bovenaan het prioriteitenlijstje stond, hebben we ons plan geschrapt en vervangen door een nieuwe en besloten om ipv in 2 weken in 3-4 dagen naar Darwin te reizen.  Echter....de busrit van Cairns naar Darwin is in totaal.......48 UUR!!!! Jaaaaa, en dat was ons toch net iets te lang om in 1 rit te doen. Dus onze eerste stuk ging tot aan Mt Isa, 1 van de grootste mijnwerkers'steden' ter wereld, alleen dan helemaal in de 'Outback'. En na een lange rit van dik 20 uur kwamen we totaal uitgeput aan. Snel naar ons (minder schone) hostel en meteen het bed in gedoken.

De volgende dag nog steeds niet uitgeslapen en een groot deel van de dag dus met een flink chagerijnig humeur rondgelopen (arme Eline). Een beetje het stadje verkend. Het was hier vaderdag en er was een auto-motorshow georganiseerd, dus daar een kijkje genomen en nog even rondgelopen in het interessante mijnmuseum (helaas waren de ondergrondse touren volgeboekt:-(). En om 19;30 stonden we weer bij de bushalte 'klaar'(nou ja), voor de volgende lange, lange rit, nl 22 uur. Dit keer hadden we gelukkig iets meer ruimte en hebben we zelfs een paar uurtjes kunnen dutten. In Tennant Creek moesten we (om 3;00 's nachts) van bus verwisselen om door naar Darwin te gaan. En een paar uur later, toen de zon langzaam zijn warme stralen over ons begon te schijnen, bleek dat de airco van de bus niet werkte..... en tja in het gedeelte van Australie waar we nu zijn is het overdag echt bloedje heet en is een airco tijdens een lange, lange busrit geen overbodige luxe.... Dus na een helse busrit met puffen en zweten (gelukkig heb ik de busritten in Ghana al meegemaakt, dus was dit nog enigzins te vol te houden) van uiteindelijk 23 uur komen we rond 18:30 in Darwin aan. Snel een hostel gezocht en ook weer meteen het bed ingedoken.

Tijdens de rit van Cairns naar arwin was het landschap weer zeer gevarieerd; het eerst stuk nog vrij veel beplanting en bebossing, af en toe wat bergen, maar hoe verder je land inwaarts gaat hoe droger alles wordt; uitgstrekte vlakten met uitgedroogd geel gras met hier en daar een platje of boompje en de grond wordt hoe meer je naar 'the centre' gaat, roder en roder.... (hence de naam; 'the red centre'). Dorpjes liggen steeds verder uitelkaar (honderden km's en kunt uren rijden zonder ook maar een ander voortuig tegen te komen.... en het weer, ja dat werd dus ook steeds warmer en warmer...... Op een gegeven moment rijdt je langs/door 'Hell's Gate', wat dus wel eigelijk voor zich spreekt en al met al  dus geen makkelijk gebied om te wonen of vertoeven.

De volgende dag in Darwin gaan uitzoeken welke tour we het beste naar Kakadu National Park (schijnt 1 vd de mooiste parken van Australie te zijn, met veel Aboriginal achtergrong) kunnen doen en na wat rondshoppen en flink pingelen (tja ben het nog niet verleerd), een leuke 3-daagse tour voor donderdag geboekt....... Helaas kregen we net te horen dat deze niet doorgaat vanwege te weinig aanmeldingen:-(. En na wat opties te hebben doorgenomen, hebben we besloten om dan maar dadelijk (over een half uurtje) op een 2-daagse tour naar Kakadu te gaan. Dus dat gaan we zo doen en hopelijk wordt dat net zo mooi als de rest to nu toe......

Doeiiiii, tot snel

1. Esje:
    10 september 2008
    Heee Sjattepoemelke :)
    Leuk om zo snel weer wat te horen, toppie!!! En eindelijk mooier weer. Hier is het vandaag ook lekker zonnig, je zult vast een zonnestraaltje onze kant op hebben gestuurd ;). Ik moest je van mijn collega alvast bedanken voor het vingerhoedje haha.
    Nice pics! Veel fun in Kakadu.
    (k) Esje
  2. Sjaak&Afke:
    12 september 2008
    Ha die Claudje,
    Je zou gewoon professioneel backpacker moeten worden. Maar misschien is de tijd van nu tot aan je pensioen toch ook weer tekort. Nou ja, geniet er maar van en wij lezen likkebaardend en jaloers je verslagen wel.
    Liefs,
    Afke