De allerlaatste dagen zijn aangebroken...

7 april 2008 - Techiman, Ghana

Nou, ondertussen zijn we weer een week verder en is het einde echt bijna in zicht! Nog maar 2 nachtjes slapen en dan zit ik weer in het vliegtuig naar huis....Dit zal waarschijnlijk mijn laatste berichtje vanuit Ghana worden, dus nog even snel een samenvatting van de laatste week...

Wat hebben we de afgelopen week nog gedaan:

Na de aankomst van de andere 2 vrijwilligers hebben eerste die avond even wat begekletst. OOk in Cape Coast hadden we weer een leuk Afrikaans hutje meteen aan het strand. Maar pffff, de luchtvochtigheid hier in het zuiden is echt verschrikkelijk!!! Liep in Bolga het zweet in straaltjes aan alle kanten van je lichaam af.. Hier zijn het bijna watervallen... Nee echt niet leuk!!! Ook de kamer en alle spullen en kleren zijn en blijven klam en vochtig...jrghg.... Je wordt er (bijna) chagerijnig van zo erg is het......Maar goed, aan het weer kunnen we helaas toch niks veranderen (ookal proberen we het af en toe wel door Piet Paulusma maar te imiteren, maar helaas tot nog toe zonder succes....) dus zullen het maar zo goed en kwaad als het gaat accepteren....

Maar goed, dinsdag zijn we Cape Coast wat gaan verkennen, wat rondgelopen en rondgekeken. En helaas voelde Jiska zich al een paar dagen ziek en zijn we met haar nog naar het lab geweest. En ja hoor, ach erm, zij had voor de 3de keer in nog geen 2 maanden tijd weer malaria te pakken. s'Middags zijn we naar Cape Coast Castle geweest...zeer indrukwekkend (en triest) om te zien en horen. Dit kasteel/fort is een paar honderd jaar geleden door de Britten (dacht ik) gebouwd voor met name de slavenhandel. Maar is ook in het bezit geweest van ons, 'Hollanders' . Honderen slaven zaten hier maanden achter elkaar onder erbarmelijke en mens-onterende omstandigheden opgesloten in kerkers, voordat ze verscheept werden naar de 'Moderne' wereld: oa Amerika, Carribean, Zuid-Amerika enz, om daar als slaaf op plantages en mijnen enz te werken. Rondlopend door het kasteel met de Ghanese gids en ook wat lokale (Ghanese) toeristen, kwamen er schuld en schaamte gevoelens bij me naar boven, wat 'onze' mensen (Europeanen), destijds, deze mensen hebben aangedaan....onbegrijpelijk... en te triest voor woorden...

In totaal zijn er zo'n 40 miljoen Afrikanen als slaven verscheept en zijn er ook nog eens zo'n 20 miljoen gestorven door de verschrikkelijke omstandigheden en behandeling...    Je zou hopen en denken dat men ervan geleerd heeft.....

Maar om weer op iets vrolijkere voet verder te gaan; woensdag hebben we lekker geluierd, aant strand gelegen, lekker gegeten (zoals eigelijk alle dagen sinds we aant reizen zijn wel trouwens), ook nog weer even naar het lab geweest voor de uitslagen van Jis te krijgen (ze had er ook nog een bacterie bij)...

Donderdag zijn we naar Kakum Nationaal park geweest. Een zeer groot, uitgestrekt regenwoud. En hebben we op loopbruggen in de boomtoppen om zo'n 40 meter hoogte gelopen. Zeer mooie ervaring en uitzicht! Daarna heb ik nog een wandeling met gids door het oerwoud gemaakt, samen met een Japanse vrijwilligster, die heel toevallig oorspronkelijk uit Osaka komt, wat mijn eerstvolgende reisbestemming gaat worden. Dus bij haar ook even wat info losgepeuterd;-)

Op de terugweg van Kakum naar Cape Coast, nog gestopt bij een 'Monkey Sanctuary' (in de maak). Hier is een Nederlands stel al een aantal jaren bezig met het opzetten van een klein dierenpark. Ze zijn 4 jaar geleden naar Ghana ge-emigreerd en zijn sindsdien bezig met het eigenhandig bouwen van het park. En hoewel het er allemaal heel erg leuk uitziet en ze er leuke beestjes hebben, heb ik er toch een beetje gemixte gevoelens over, omdat ze toch 'beschermde' dieren kopen van illegale stropers.. En ja, het klopt dat deze dieren anders in de buiken vd lokale bevolking eindigen als hun ze niet opkopen, maar toch...... je maakt toch deel uit (of helpt 't instand houden) van een fout illegaal stroop'systeem'.....(dit is tenminste mijn bescheiden mening).

Vrijdag zijn we 's ochtends eerst weer maar eens voor de afwisseling naar het lab geweest (zijn er ondertussen vaste klant geworden;-) en hebben Maike en ik voor de zekerheid ook maar even een 'stew' (oftewel wat darm-inhoud;-) ) ingeleverd om te laten onderzoeken. Daarna naar Elmina geweest. Hier staat ook een fort, dat lange tijd in de handen vd Nederlanders is geweest en een vergelijkbaar verhaal en historie kent als Cape Coast Castle. En 's middags zijn we nog wat gaan souvenir shoppen.

Zaterdag zijn we alweer vertrokken naar onze volgende en ook meteen laatste bestemming: Kokrobite. Een strandplaatsje net buiten Accra. Van hieruit vertrek ik woensdagmiddag naar het vliegveld. Ook hier zijn we weer in een leuk 'resortje' terecht gekomen, allemaal leuke afrikaanse hutjes, een goed restaurant, een bar (die iedere avond heel laat en (minder leuk) luidruchtig open is), meteen aant strand. Alleen dit keer een stuk drukker, beetje vervuild strand, veel meer blanken en (helaas) een beetje een 'Salou'-gevoel..... Maar verder wel relaxed en goed verzorgd. Dus hier zullen we nu de laatste daagjes lekker luieren en niksen en hopelijk nog een beetje bruin worden voordat ik terugkeer naar ons kikkerlandje...

Dus tja, dat zijn dus mijn laatste dagen in Ghana......En moet nog steeds zeggen dat ik er een beetje een dubbel gevoel over heb, hoewel nu het einde in zicht komt, ik toch steeds meer zin krijg om weer naar huis te gaan en me steeds meer verheug om iedereen weer te zien...en steeds meer uitkijk om geen watervallen aan alle kanten van mijn lichaam te hebben lopen ;-)